משחק קלפים מעורר לעיתים אסוציאציה שלילית, אך משחק קלפים עליו מולבש תוכן לימודי הוא כבר משהו אחר לגמרי. במסגרת לימודי פיתחנו אני וענת, בת זוגי לעבודה, משחק רמי בנושא יחידות נוף בא"י. אני מלמדת בבית הספר כיתות קשות בעיקר מב"ר ואתג"ר, תלמידים אלו מתקשים בלימוד עצמי ובשינון של החומר. שינן החומר ע"י משחק יוצר אצל התלמידים הרגשה חיובית כלפי תהליך הלמידה. ניתן להשיג כאן גם הנאה, אך גם למידה.
אני רצה לספר על פעילות אותה העברתי בכיתה. נכנסתי לכיתה שביום רגיל יש בה 20 תלמידים אך מכיוון שזה היה יום לאחר הבגרות בלשון, נכחו רק שישה תלמידים. הסברתי להם שהיום נשחק רמי. התגובה הייתה שמחה אך אם חשש מה. כאשר הוצאתי את הקלפים התגובה הראשונית הייתה "אין מספרים, אך נשחק".
לאחר שהסברתי את כללי המשחק התחלנו לשחק כאשר התלמידים משתמשים באטלס בכל בעיה, ובכדי לבדוק את המתחרים. בסיכומו של המשחק ראיתי הנאה גדולה אצל התלמידים.
תלמידים שבשיעורים רגילים לא תמיד היו קשובים, שחקו ברצינות, כל אחד רצה לנצח, לעיתים בכל מחיר.
נראה לי שהשגתי במשחק זה גם פעילות חברתית הפגתית אך גם פעילות לימודית. רוב המשחקים לא זכרו את נושא המשחק וכך השגתי חזרה על החומר מתחילת השנה ותרגול השימוש באטלס.
לסיכום אני ממליצה לכל מורה לחשוב מידי פעם על פעילות כזו, המצריכה מאמץ מצד המורה, אך תורמת רבות לשיפור דרכי ההוראה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה