טכנולוגית הויקי היא טכנולוגיה חדשה שגויסה למערכת הפדגוגית רק בשנים האחרונות. טכנולוגיה זו כמעט ולא נוסתה בבתי הספר, אך נוסתה בהצלחה באקדמיה.
לאור המחקרים האחרונים אותם קראתי לצורך עבודה זו נראה לי כי אכן מדובר בטכנולוגיה העשויה לטרום רבות לתהליך הפדגוגי.
ברצוננו ליצור בוגר המוכן לחיים האמיתיים, בוגר שידע להתמודד עם אתגרים טכנולוגים ואינטלקטואלים. טכנולוגית הויקי עשויה לתרום רבות ליצירת בוגר זה. מדובר על למידה עצמית המפתחת קודם כל אחריות אישית, הצורך לעמוד במשימות אישיות מפתח זאת, אומנם יש דרכים רבות אחרות לפיתוח האחריות שאינן מיוחדות לויקי, אך שילוב האחריות עם התכונות האחרות הייחודיות לטכנולוגיה הויקי תורמת רבות לעניין.
טכנולוגיה זו יוצרת חשיבה ביקורתית אצל הלומד, משפרת את כישורי כתיבה וסינון החומר, מצד שני היא מלמדת להעביר ביקורת אך גם לקבל ולהתמודד עם ביקורת.
רוב הטכנולוגיות החדשות, המגויסות לטובת הפדגוגיה, לא מצליחות לשלב בין העבודה העצמית מול המחשב, לבין הקשרים החברתיים והיכולת לפתח קשרים בין אישיים. טכנולוגית הויקי מצליחה ליצור את השילוב של המחשב עם פיתוח כישורים חברתיים. ראינו בעבודה כי הצד החברתי הוא החלק החשוב ביותר להצלחת הפעילות. שימוש בטכנולוגיה ללא המפגשים הבין אישיים ויצירת מערכת הנורמות לעבודה, הוא החלק החשוב לדעתי בתהליך הלמידה.
אני תקווה כי מערכת החינוך בארץ תשכיל לעשות שימוש רב יותר במערכות טכנולוגיות ובמיוחד בטכנולוגית הויקי. לדעתי טכנולוגיה זו מתאימה למערכת החינוך בישראל בעיקר בגלל השילוב בין הלמידה העצמית ללמידת העמיתים, והלמידה האישית ללמידה בשילוב החברתי.
יצירת מאגר ידע משותף מרחיב אופקים ויוצר דינמיות בלמידה ולעיתים קרובות יכול להביא אותה למקומות לא מתוכננים, אך תורמים מאוד ללומדים.
לאור המחקרים האחרונים אותם קראתי לצורך עבודה זו נראה לי כי אכן מדובר בטכנולוגיה העשויה לטרום רבות לתהליך הפדגוגי.
ברצוננו ליצור בוגר המוכן לחיים האמיתיים, בוגר שידע להתמודד עם אתגרים טכנולוגים ואינטלקטואלים. טכנולוגית הויקי עשויה לתרום רבות ליצירת בוגר זה. מדובר על למידה עצמית המפתחת קודם כל אחריות אישית, הצורך לעמוד במשימות אישיות מפתח זאת, אומנם יש דרכים רבות אחרות לפיתוח האחריות שאינן מיוחדות לויקי, אך שילוב האחריות עם התכונות האחרות הייחודיות לטכנולוגיה הויקי תורמת רבות לעניין.
טכנולוגיה זו יוצרת חשיבה ביקורתית אצל הלומד, משפרת את כישורי כתיבה וסינון החומר, מצד שני היא מלמדת להעביר ביקורת אך גם לקבל ולהתמודד עם ביקורת.
רוב הטכנולוגיות החדשות, המגויסות לטובת הפדגוגיה, לא מצליחות לשלב בין העבודה העצמית מול המחשב, לבין הקשרים החברתיים והיכולת לפתח קשרים בין אישיים. טכנולוגית הויקי מצליחה ליצור את השילוב של המחשב עם פיתוח כישורים חברתיים. ראינו בעבודה כי הצד החברתי הוא החלק החשוב ביותר להצלחת הפעילות. שימוש בטכנולוגיה ללא המפגשים הבין אישיים ויצירת מערכת הנורמות לעבודה, הוא החלק החשוב לדעתי בתהליך הלמידה.
אני תקווה כי מערכת החינוך בארץ תשכיל לעשות שימוש רב יותר במערכות טכנולוגיות ובמיוחד בטכנולוגית הויקי. לדעתי טכנולוגיה זו מתאימה למערכת החינוך בישראל בעיקר בגלל השילוב בין הלמידה העצמית ללמידת העמיתים, והלמידה האישית ללמידה בשילוב החברתי.
יצירת מאגר ידע משותף מרחיב אופקים ויוצר דינמיות בלמידה ולעיתים קרובות יכול להביא אותה למקומות לא מתוכננים, אך תורמים מאוד ללומדים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה